Gaza, Aku Adalah Sebahagian Kamu

Dalam pada umat Islam seluruh dunia menyambut dan mengimarahkan Ramadhan, nun di sebelah sana, Gaza namanya, Palestin negaranya, tak setenang di tempat lain.

Pada ketika penduduk Gaza turut sama seperti kita berpuasa, mereka ada ujian lain yang menimpa. Dizalimi zionis durjana. Dibunuh dimana-mana. Ditindas bila-bila masa. Itu Gaza. Di Palestin.

Sampai saat aku menulis ini pun mereka masih diserang. Syawal ini, umat Islam meraikan kemenangan setelah sebulan berpuasa tapi Gaza masih terus berjuang mempertahankan bumi Palestin. Perjuangan yang dibayar dengan nyawa dan darah. Dengan kehancuran tubuh badan. Dengan kecacatan anggota. Mati syahid. Sungguh mahal perjuangan mereka. Selayaknya syurga Allah buat mereka.

Israel laknatullah. Post ini sudah tentu tak kau baca. Sudah tentu tak berimplikasi apa-apa. Tapi aku ada doa buat kalian. Semoga jahanam dibalas Tuhan. Semoga hancur ditempur pejuang-pejuang Allah disana. Doa ini bukan dari bibir aku saja. Tapi dari insan sekeliling dunia. Percayalah. Doa ini tak pernah putus dan pastinya Allah Maha Mendengar. Zionis kau tunggu saja saat kehancuran kau yang kami doakan.

Bukan di Gaza semata-mata. Dimana-mana umat Islam dizalimi dan ditindas pun aku kirimkan doa yang sama. Syria. Myanmar. Mesir. Mana-manapun. Doaku semoga saudara-saudaraku dilindungi Allah.

Beza bagai langit dengan bumi keamanan kita kecap dengan kekacauan di negara mereka. Masih lagi aku mengeluh. Merungut. Kurang bersyukur. Astaghfirullah.

Mari bertekad. Untuk gunakan apa saja kelebihan kita ada untuk bantu mereka yang memerlukan. Bila tangan menadah, doakan mereka. Bila tabung dibuka, dermakan buat mereka. Sehabis baik, itulah yang paling kita mampu buat secara istiqamah, insyaAllah.

0 comments:

Post a Comment