Ramadhan 2014 Di Mataku

Terlalu banyak peristiwa terjadi masa Ramadhan tahun ni. Banyak dan mungkin ada yang aku ingat-ingat lupa.

Tapi mudah untuk aku simpulkan yang hati keras aku ni begitu tertaut pada bulan mulia ni bagi edisi kali ini. Sungguh. Sejak aku mula kenal Ramadhan. Aku tahu Ramadhan itu bulan Allah. Aku tau Ramadhan itu bulan mulia. Aku tau Ramadhan itu bulan pesta ibadah. Aku tau Ramadhan itu bulan pahala dilipatgandakan. Subhanallah.

Tapi selama ni semua itu cuma dalam pengetahuan. Secara zahir, aku hanya menahan lapar dahaga dari Subuh sampai Maghrib. Baca al-Quran sikit. Itu je kot.

Masuk asrama, baru belajar berterawih. Aktiviti tadarus diperbaiki dan dimantapkan.

Keluar asrama, aku kembali meliang liuk macam lalang. Ya tidak ya tidak ikut dan je.

Sehinggalah tiba Ramadhan tahun ni. Allah Maha Besar. Hati ini rapuh sekali. Bergetar sekali. Terlalu teruja menyambut Ramadhan walaupun asalnya tak terlalu ternanti-nanti. Entah dari mana (pastinya dari keizinan Allah), tidak aku berkira-kira kudrat untuk beramal. Kepala selalu terngiang - "pahala amalan 70 sampai 700 kali ganda woi. Hanya sebulan ni woi."

Allah temukan kita dengan setiap insan lain pasti ada tujuan dan sebabnya. Maka aku dipertemukan dengan rakan-rakan yang besar cintanya pada Ramadhan. Kawan-kawan inilah yang menguatkan lagi iltizam aku untuk meraikan Ramadhan sepenuh jiwa. Allahu. Terima kasih ya Rabb.

Dan yang terpaling tidak aku duga. Perasaan terpaling berharga. Keresahan aku untuk berpisah dengan Ramadhan. Penat memasak sehari sebelum raya bukan masalah bagi aku. Sikitpun tak terkesan. Bukan punca hati aku tak mampu bertenang. Bila solat Maghrib, air mata bercucuran tak henti. Saat itu aku sedar, ketenangan dan keterujaan menyambut Syawal aku tertunda dek kerana berlalunya Ramadhan. Perasaan itu MasyaAllah. Subhanallah.

Maka aku berdoa, semoga dipertemukan lagi dengan Ramadhan seterusnya, dengan semangat sehebat ini, malah lebih hebat lagi. Mengharapkan istiqamah seumpama ini tidak hilang pada tempoh setahun lagi. Semoga Allah mengizinkan.

0 comments:

Post a Comment