People Always Talk Behind Our Back

It's normal meh. Orang sembang kencang belakang kita. Yang bezanya isi perbincangan tu positif atau negatif je. Kalau positif namanya memuji kalau negatif namanya mengumpat. Orang pernah cakap, kalau ada orang bercakap buruk tentang orang lain depan kita, tak mustahil dia akan cakap buruk tentang kita depan orang lain. Itu memang "equation" yang valid.

Nak kata aku ada experience tu, takdela experience yang solid sangat. Cuma mestilah aku mengaku aku pernah bersembang perihal si polan si polan dengan orang lain di belakang si polan si polan tu. Mostly gelincir jadi sesi mengumpat.

Aku pernah dengar program 'Tanyalah Ustaz' tajuk mulut laser. Dari apa yang dia sampaikan, aku dapat simpulkan yang definisi mudah mengumpat adalah apabila kita bercerita tentang si polan yang boleh menimbulkan rasa kurang senang, rasa marah si polan tersebut. Sesuatu yang tak disukai oleh si polan tersebut untuk dibincangkan oleh orang lain di belakangnya. Itu mengumpat.

Kalau ikut definisi tu, yup ternyata bertingkat-tingkat dosa mengumpat aku. Astaghfirullah. Nauzubillah.

Entahlah. Tricky sebenarnya nak jaga mulut ni. Cakap benda-benda elok, makan benda-benda elok mungkin tak susah. Yang susahnya bila nak elak diri dari bercakap buruk. Iman kena kuat.

Mudah-mudahan bila kita tengah berbuat perkara buruk, Tuhan cepat ingatkan. Mudah-mudahan. Dan mudah-mudahan juga kita cepat istighfar dan sekat diri dari terus buat perkara buruk itu. Dan cuba sehabis baik untuk tak mengulanginya.

Anyways, while people were talking bad behind our back, why don't we in another way around forgive them for doing so.

Kemaafan adalah dendam yang terindah.

0 comments:

Post a Comment